Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av prissättning som egen företagare, för jag vet hur vansinnigt svårt det kan vara.
När jag nyligen skulle sätta pris på min nya kollektion tavlor insåg jag att jag resonerade på ett helt annat sätt än förut. Det handlade inte längre om värde. Inte om mitt värde som människa, inte om värdet av min tid eller värdet av allt jag gått igenom som ledde fram till mitt konstnärskap. Inte heller om värdet av min unika själ som jag lägger ner i varje tavla.
När prissättningen är kopplad till värde kommer den ganska sannolikt att röra sig mellan två ytterligheter. Undervärdering och övervärdering av sin egen person och insats.
Jag satte priserna på tavlorna utifrån vilken målgrupp jag vill ha. Inte vilken jag haft. Inte vilken jag tror att jag kan få. Utan vilken jag tänker att min konst talar till. Och det är samma målgrupp som jag riktar min coaching mot, så inte heller det var speciellt svårt att prissätta när jag nu startat igång också den delen av min verksamhet.
Jag målar tavlor gratis, till mina döttrar. Jag har gett bort tavlor i present till vänner. När jag började måla tavlor för några år sedan låg priserna mellan några hundralappar upp till 1500 kr. Storleken spelar naturligtvis roll. För en tavla som år 2020 kostade 1500 kr tar jag idag 6500 kr.
Jag känner min målgrupp. De kan betala 6500 kronor. En del kanske måste spara under några månader för att kunna köpa den. Men jag kan vänta. Jag har inte bråttom. Min målgrupp kommer förmodligen att köpa mer än en tavla. För att de gillar både mig, min konst och budskapet jag lever och målar.
Det handlar alltså inte om att jag ska sätta värde på mig själv, min tid, min erfarenhet, min konstnärlighet eller min konst. Inte heller på Gud som jag försöker lyfta fram. Det handlar om vilken målgrupp jag talar till och hur deras köpvanor och ekonomi ser ut.
Mitt mål är inte att bli rik eller berömd, utan att vara själaglad. Glädjen finns i själva skapandet, i att jag med min konst kan evangelisera och ge Gud en plats i människors hem. Att priserna jag nu sätter för min målgrupp också är motiverande för mig kommer inte som en överraskning. Det är ett naturligt resultat av att man hittar rätt i livet. Vi matchar varandra, konstnär och kund. Coach och coachklient.
Kan man sälja en tavla, kan man sälja 10. Kan man säga 10, då kan man sälja 100. Det fungerar så både när det gäller tjänster och produkter. Tålamod är en god vän att ha som egen företagare. Tillit till Gud och is i magen.
Att skapa och sälja mina hantverk har faktiskt pågått sedan 1992. Det är inget nytt för mig.
Det började med kylskåpsmagneter jag gjöt i gips, målade och sedan sålde i min dåvarande mans butik. Därefter har jag tillverkat blomsterarrangemang, både torkade och konstgjorda beroende på vad som varit trendigt. Jag har trätt pärlarmband och halsband, renoverat gamla möbler och guldspeglar, samt tillverkat handgjorda kort. Allting har alltid räckt både för privat bruk, som presenter och till försäljning. Om jag hade bott kvar på gården hade jag nog sålt grönsaker vid det här laget. Det ligger liksom för mig att förvalta, vårda och föröka det jag har tillgång till just nu.
Den här kreativa och produktiva sida vaknade till liv när jag var gravid med Angelina. Faktum är att jag satt och målade kylskåpsmagneter när vattnet gick.
Jag levde ihop med barnens pappa i 17 år och han drev eget företag, så jag har sett företagande också utifrån den aspekten. Att driva eget kan ganska snabbt sudda ut alla gränser. Och företagare kan lätt bli till en identitet. Ett klok sätt att förhålla sig till sitt företag är att man ska arbeta som vore man anställd.
2008 startade jag Själaglad, min enskilda firma. Den har varit nedlagd i några år då jag varit sjuk, men jag har kunnat frilansa med hjälp av Frilans finans.
Min konst fick därför ärva det vackra företagsnamnet. Därmed gav jag den sköna inarbetade energin en ny plats att fröa av sig på. Själaglad konst heter Instagramkontot med mina tavlor. Följ mig gärna där: https://www.instagram.com/sjalaglad/
Jag hoppas att mina tips kan vara dig till hjälp. Är det något jag verkligen brottats med i alla år är det just prissättningen av mina egna produkter och tjänster.
Lycka till med att bringa ut det Gud har nedlagt i dig att sprida i vår värld! Vill du bli coachad tar jag 1300 kr för en timme. Köper du fyra coachsessioner betalar du för tre.
Kram,
Marie
Ps! Generation Z är de som växt upp under millenieskiftet. De vill ha transparens också när det gäller priser och löner, annars väljer de bort. Det är bra, tänker jag. Inte heller jag hymlar med mina priser. De står klart och tydligt på hemsidan. Som egen företagare har jag en unik möjlighet att jämna ut löneskillnaderna mellan kvinnor och män genom att bidra med transparens, dela med mig av min erfarenhet och så hjälpa kvinnor sätt pris på sitt arbete på ett nytt sätt.
Comentarios