Sötnosens fastebok - Kärlekens göra och inte göra
- Marie Ek Lipanovska
- 11 mars
- 4 min läsning

Res dig, Herre, i din vrede,
kväs mina ovänners raseri!
Vakna upp, min Gud,
du som har kallat till dom.
Låt folken samlas omkring dig!
Trona i höjden över dem!
Det är Herren som dömer folken.
Fäll domen över mig, Herre!
Jag är rättfärdig, utan skuld.
Gör slut på de ondas anslag,
låt den som har rätt stå fast!
Ty han som prövar hjärtan och njurar,
han är en rättfärdig Gud.
Gud håller min sköld,
de redbara räddar han.
Gud är en rättvis domare,
en Gud som alltid kan vredgas.
Om någon inte ger vika,
då slipar han sitt svärd,
spänner sin båge och siktar,
håller dödens vapen redo
och gör sina pilar brinnande.
Den mannen är dräktig med ondska,
han går havande med ofärd,
och han föder lögn.
Han gräver en grop och gör den djup
men faller i egen fälla.
Ofärden drabbar honom själv,
våldet kommer över hans eget huvud.
Jag vill tacka Herren för hans rättvisa dom
och lovsjunga Herrens, den Högstes, namn.
(Psaltaren 7: 7-18)
Ingen människa vill bli dömd och Evangeliet säger åt oss att inte döma: "Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er." (Matt 7:1-2)
Ändå måste vi fälla domar, ha domstolar och utfärda straff. Vi behöver gränser för vad som är tillåtet och vad som inte är det i ett samhälle för att det ska fungera. Vi behöver en gemensam överenskommelse kring vad som inte är okej. Guds tio budord är en sådan, en hjälp för oss i relationen till Gud och andra människor. Hur vi ska uppföra oss.
De tio budorden
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
Du skall inte dräpa.
Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Du skall inte stjäla.
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru, eller hans slav eller slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
De tio budorden berättar vad vi inte ska göra. Men vi har också fått det dubbla kärleksbudet, det som räknas som det största budet. Det berättar vad vi ska göra.
»Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.« (Matt 22:37-40)
Ingen människa klarar av att leva ett liv utan att flera gånger bryta mot dessa bud, både de vi inte ska göra och de vi ska göra. Men det finns en skillnad mellan att vilja hålla buden och att strunta i dem. För de allra flesta människor är allting ovan egentligen ganska självklart. Det är sammanfattat i vad vi kallar för den gyllene regeln. »Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.« (Matt 7:12)
Vad ska vi göra med dem som struntar i alla dessa regler? Ska vi låta det passera? Är det att älska sin nästa som sig själv? Är det kärlek att låta människor skada andra och sig själv?
Jag tror att vi alla är överens om att en del handlingar måste få konsekvenser. Det svåra är att veta vilka och vad straffat ska vara. Syftet med straffet måste vara kärlek. Slutmålet måste vara förlåtelse, försoning och enhet. Det är inte alltid enkelt, men jag har sett brottsoffer och förövare försonas.
En mamma hade mist sitt barn. En man hade mördat barnet. Mamman lyckades få tag på en kärlek som endast kan ha kommit från Gud. De två möttes. De försonades. Jag minns mannen, hur stort detta var för honom. Mamman hade visat honom nåd. Jag tror att den kärleken gör att han aldrig kommer att handla så igen. Det är vägen till frid och fred.
Mamman kunde ha valt en annan väg, att hata och förakta. Då hade hon mist inte bara sitt barns liv utan också sitt eget.
Den vägen är smal, den mamman valde. Den handlar inte om att ha rätt utan om att älska. Älska den andre när den behöver det som mest och fötjänar det som minst. Det är Guds väg. Kärlekens väg. Omöjlig av egen kraft. Möjlig endast för den som vill göra Guds vilja och vet sig vara älskad villkorslöst.
Sötnosen vill ingen illa. Hon vet att de finns människor som behöver beskydd. Hon vill inte hata. Hon vill inte döma. Hon vet att endast Gud har hela sanningen och därför måste han vara domaren. Men att be för sina "fiender" är att be Gud älska de personer man själv har svårt för. Och ju ondskefullare deras handlingar är, desto mer behöver de träffas av Guds kärleks pilar.
Guds frid till er alla,

Comentários